Cardanul este arborele de antrenare dintre cutia de viteze și axa din spate. Puterea este transmisă prin arbori cardanici la transmisiile finale de la capetele din față ale șasiului înainte și spate. Cardanul este prevăzut cu articulații universale la fiecare capăt, astfel încât să se poată adapta la inegalitățile de antrenare.
Cardan – numit o transmisie care realizează conexiunea de putere a mecanismelor vehiculului, ai căror arbori nu sunt aliniați sau situati în unghi. Acționarea cardanului este utilizată pentru a transfera cuplul între arborii mecanismelor. În funcție de tipul, aspectul și designul mașinii, angrenajul cardan poate transmite cuplul de la cutia de viteze la cutia de transfer sau la treapta principală a osiei motoare, de la cutia de transfer la treptele principale ale osiilor motoare, între principalele treptele de viteză ale axelor motoare din mijloc și din spate, de la arborii de punte până la roțile motoare și direcționate din față, de la treapta principală până la roțile motoare cu suspensie independentă … Acționarea cardan poate fi utilizată și în antrenarea de la priza de putere. la mecanismele auxiliare (troliu etc.) și pentru a lega volanul cu mecanismul de direcție. Pe lângă cerințele generale pentru sistemele, unitățile și mecanismele unei mașini, se impun cerințe speciale asupra transmisiei cardanice, în conformitate cu care aceasta trebuie să prevadă:
Transmiterea cuplului și rotația uniformă a arborilor mecanismelor conectate, indiferent de unghiul dintre arbori;
Transmiterea cuplului fără a crea o transmisie în vehicul sarcini suplimentare;
Eficiență ridicată;
Funcționare silențioasă.
Pentru a conecta mecanismele mașinii, se folosesc cardane de diferite tipuri.
Transmisia cardan cu un singur arbore aplicată pe autoturismele cu bază scurtă (baza este distanța dintre roțile din față și din spate) și aranjamentul roților 4×2 pentru conectarea cutiei de viteze cu puntea motoare din spate. O astfel de transmisie cardanica constă din arbore cardanic3 și două articulații cardanice.
Transmisia cardan cu doi arbori este utilizată la mașinile cu o bază lungă și un aranjament de roți 4×2 pentru a lega cutia de viteze de axa motoare din spate. Transmisia include 2 cardane, trei articulații cardanice și un suport intermediar. Această transmisie cu cardan este cea mai răspândită în mașini, camioane și autobuze cu capacități limitate pentru traversarea țării. În cazul mașinilor cu capacitate mare de cross-country cu un aranjament de roți 4×4, sunt utilizate trei transmisii cardan cu un singur arbore pentru a conecta cutia de viteze la cutia de transfer, respectiv, cutia de transfer la axele motoare din spate și față. În cazul mașinilor cu capacitate mare de cross-country, cu aranjament de roți 6×6 și osii motoare individuale, cutia de transfer este conectată la axa motoare din spate printr-o transmisie cardan cu doi arbori cu un suport intermediar. Conectarea cutiei de viteze cu cutia de transfer cu axele motoare față și mijlocii ale acestor mașini se realizează prin roți dințate cardanice cu un singur arbore(CARDAN). La vehiculele cross-country cu un aranjament de roți de 6 x 6 și cu o axă de transmisie medie, transmisii cardanice cu un singur arbore sunt utilizate pentru a conecta cutia de viteze cu cutia de transfer și cutia de transfer cu axele motoare. Aceasta asigură antrenarea cutiei de viteze suplimentare a axei din mijloc.
Transmisiile cardanice cu un singur arbore și cu arbore dublu utilizate pentru a conecta cutia de viteze, cutia de transfer și axele motoare ale mașinilor au articulații cardanice cu viteze unghiulare inegale. roți în același timp.
Articulații cardanice. Articulația cardană sau articulația cardanică se numește articulație mobilă care transferă rotația între arbori ale căror axe se intersectează la un unghi. La mașini se folosesc articulații cardanice cu viteze unghiulare inegale și egale. Primele sunt numite balamale asincrone, iar cele din urmă sunt numite sincrone.
Articulația cardanică cu viteze unghiulare inegale constă dintr-o furcă a unui arbore de antrenare, o furcă a unui arbore antrenat și o cruce care leagă furcile cu rulmenți cu ace. Cu un singur arbore, cu articulație dublă, cu arbori cardanici cu viteze unghiulare inegale, cardanul constă dintr-un arbore cardan tubular, la un capăt al căruia este sudată o furcă, iar la celălalt – un vârf cu fante. Vârful este conectat la un manșon canelat mobil axial, sudat la furca cardanului. O astfel de conexiune spline mobilă se numește dispozitiv de compensare. Oferă o modificare a lungimii transmisiei atunci când deplasați axa motoare în raport cu cutia de viteze în timpul conducerii. Îmbinarea canelară este lubrifiată printr-un ulei. Este etanșat cu o manșetă și protejat de murdărie printr-un burduf de cauciuc.
Furcile cu arbore sunt conectate la furcile cu articulație universală cu cruci și rulmenți cu ace, care sunt lubrifiate printr-un ulei în cruce. Fiecare rulment este alcătuit dintr-o cupă de oțel cu ace, fixată în ochiul jugului și etanșată cu un guler pentru a reține lubrifiantul și a proteja împotriva apei și murdăriei.
Pentru alte aplicatii nu ezitati sa ne contactati prin formularul de pe pagina de contact sau la telefon – 0770 709 164